Priluka



KNJIGA ŠESTA - 51. poglavlje
 
Jedna spasonosna pouka kako čovjek treba odgovoriti trima vrstama neprijatelja duše, naime: đavlu, koji ohološću, požudom i tako dalje kuša; drugo, ukućanima koji savjetuju da čovjek ne bude pravedan i ponizan i tako dalje; i treće, zavidnicima koji ljudima žele sramotu, štetu i kratak život.

„Čovjek kojeg poznaješ ima tri neprijatelja. Prvi mu je odasvuda blizu gdje god da je bilo da je budan ili da spava, no on ga ne vidi. Drugi je njegov ukućanin i u njegovoj blizini dok je budan, no njega vidi i čuje. Treći je izvan kuće, ne poznaje ga, ali ga mrzi. Prvi protivnik je đavao koji ga kuša ohološću i požudom i mnogim drugim načinima. Protiv ovog neprijatelja treba posjedovati bič i misliti: 'O, đavle, nisi dao niti stvorio ništa dobro, zašto bih se po tvojoj volji trebao dati oholosti? Želiš me pokvariti, ali Krist me zove u život; zato je ispravno da bježim od tvoje volje i slijedim Božju volju i njegove naredbe.' Tko je sad budan ili spava s ovakvom namjerom, on pokreće bič protiv đavla koji je time zaprepašten i otjeran.

Drugi neprijatelj su njegovi ukućani i njegovi sluge koji mu govore: 'Bit će štetno za tebe budeš li vrlo pravedan; mogao bi ponekad obavljati vlastitu korist kad bi kod mnogoga šutio; no budući da si vrlo ponizan, bit ćeš prezren. Imaj svoje bogatstvo i učini nas sa sobom bogatima, teži za svjetovnom časti i mi ćemo s tobom biti utješeni.' Ovog se neprijatelja se može čuti svakim danom i zato se protiv ovog neprijatelja mora podići vrlo debeo zid da ga se ne bi čulo. Ovaj je zid međutim dobra volja, naime da se radi pravednosti radije želi imati siromaštvo umjesto bogatstva s nepravednošću i radije sramota radi poniznosti nego čast iz oholosti. Neprijatelju koji daje takav savjet odgovori dakle: 'Učinim li nešto protiv Boga, zadrži me i upozori se onda tvojim riječima više radujem nego tugujem.' Zid takve vrste treba biti između njega i neprijatelja tako da njihove riječi pušu preko zida kao vjetar i ne dotiču njegovo srce da bude odvučeno od Božje ljubavi.

Treći neprijatelj je onaj kojeg uopće ne poznaje. To su ljudi koji žele sramotu i štetu i na kraju kratak život da bi sami postigli čast i sreću svijeta. Protiv ovog neprijatelja treba se poslužiti jakom užetom, to jest ljubavlju prema Bogu i bližnjemu tako da rado trpi ono što Bog želi dopustiti da trpi i nikome ne želi naštetiti; onda će sramota koju mu neprijatelji namjeravaju biti pretvorena u čast i šteta u korist, kratak život u dug, a neprijatelj će time dakle biti vezan tako da neće biti u stanju štetiti.“

Categories: