Priluka


KNJIGA ŠESTA - 45. poglavlje
 
Krist kaže majci kako ljudi oslijepljeni na svojim duhovnim očima mogu opet postići vid da bi bili u stanju vidjeti Boga i voljeti ga iznad svega, naime kroz promatranje vremenite pravednosti, kroz dobrotu, naime u ljepoti stvorenja i kroz svemoć i njezinu mudrost. No varaju se svi koji misle da dobro ili loše dolazi po sreći ili uzajamnom položaju zvijezda.

Marija reče: „Blagoslovljen da si, moj Sine i moj Gospodine. Iako ne mogu osjetiti žalost, ipak zbog tri stvari se sažalijevam nad ljudima. Prvo, to što čovjek ima oči, a ipak je slijep; jer vidi svoje zarobljeništvo i slijedi ga; ismijava Tvoju pravednost i ustima se smije svojoj požudi; propada u jednom trenutku vječne muke i gubi najblaženiju vječnu slavu. Drugo, sažalijevam se nad čovjekom jer želi i s prijateljima razgledava svijet i ne obazire se na Tvoje milosrđe; jer traži ono što je nisko, a odbacuje ono što je najviše. Treće, sažalijevam se jer Ti, iako si Bog, ipak si zaboravljen i zapostavljen od ljudi i Tvoja djela su pred njima mrtva. Zato, moj blagoslovljeni Sine, smiluj im se.“

Sin odgovori: „Svi koji su u svijetu i imaju savjest, vide da u svijetu vlada pravednost kojom se kažnjavaju njihovi grijesi. Ako se svjetovna pravednost kažnjava prijestupe u svijetu, koliko mnogo više zahtijeva pravednost da besmrtna duša bude kažnjena od besmrtnog Boga? Ovo bi čovjek kad bi htio mogao vidjeti i prepoznati; ali budući da oči okreće svijetu, a svoju sklonost razonodi, čovjek slijedi, kao sova noć, dobra koja bježe i mrzi ona koja ostaju. Drugo, čovjek bi kad bi htio mogao iz ljepote i poželjnosti planeta, drveća i biljaka vidjeti i razmisliti koliko je mnogo ljepši i poželjniji od svega ovoga Gospodin i stvoritelj. I budući da se tako vatreno želi i voli ovu zemaljsku slavu, koliko se mnogo više mora željeti vječnu slavu? Čovjek bi to mogao vidjeti kad bi htio; jer ima toliko razuma i uvida da ono što je veće i plemenitije treba više voljeti od onoga što je lošije i manje. Ali budući da čovjek uvijek kao životinja gleda prema dolje, iako mu je dano da gleda uvis, kao ga plete paukovu mrežu, napušta ljepotu anđela i oponaša prolazno stvorenje; zato jedno kratko vrijeme cvijeta kao trava i brzo pada kao travin cvijet. Treće, pri dobroj volji bi dobro mogli prepoznati i vidjeti na stvorenjima da je jedan Bog i stvoritelj svega jer ukoliko ne bi bio stvoritelja, sve bi prolazilo neuređeno iako ništa nije neuređeno osim onoga što čovjek dovede u nered. Ali drukčije se čini ljudima kojima je hod planeta i vremena nepoznat i kojima su Božje odluke zbog počinjenih grijeha skrivene.

Ako je sad jedan Bog i vrlo je dobar je iz njega izlazi sve dobro, zašto ga čovjek ne časti prije svega i više od drugoga kad mu njegova pamet kaže da onaj od kojeg je sve mora biti čašćen ispred svih stvari? No čovjek ima, kao što si rekla, oko i ne vidi, da, za svoju osobu je na božansko sramotan način zatvorio svoje oko jer pripisuje zvijezdama da su ljudi zli ili dobri. I sudbini, to jest slučajnosti pripisuju sve protivno, oštro što im se dogodi, jednako kao kad bi sudbina bila nešto božansko da bi nešto stvorili i učinili dok sudbina i slučajnost nisu ništa nego je sudbina ljudi i svih stvari nepromjenjivo predviđeni od Boga i postojano se po potrebi razumno za nju brine. Također ne leži u zvijezdama je li čovjek dobar ili zao iako se na njima prepoznaje kako su mudro organizirane i uređene prema svojstvima prirode i vremenima što bi ljudi, kad bi htjeli, mogli vidjeti.“

Majka odgovori: „Svaki čovjek koji ima dobru volju dobro uviđa da se Boga mora voljeti više od bilo čega drugoga i stvarno to izvršava; no budući da je većini preko očiju navučena opna, iako su očne jabučice zdrave, ne mogu svi vidjeti. Što predstavlja ta opna ako ne neobaziranje na budućnost čime je pomračen razum mnogih? Zato Te molim, najdraži Sine, da se udostojiš otkriti ljudima svoju pravednost, ne da bi time njihova sramota i bijeda postali veći, već da bi kazna koju su zaslužili to blaža i da bi prepoznali Tvoju pravednost i bojali je se. Kako bi čovjek mogao znati što je u punoj vreći ili u zaključanoj posudi za mlijeko ako prije nije otvorena i nasipana? Tako se Tvoje iako velike pravednosti mogu bojati samo malobrojni ako je ne pokažeš javnim sudom jer su Tvoja čudesna djela dugim prolaskom vremena i veličinom grijeha došla u neznatno cijenjenje. Drugo, molim da otkriješ svoje milosrđe kroz one koji su Ti dragi da bi pobožnost drugih porasla i radi utjehe bijednih. Treće, molim da Tvoje ime dođe k časti da bi oni koji ga vole bili prepoznati i da bi se volja mogla zapaliti.“

Sin odgovori: „Gdje dolazi mnogo prijatelja i moli, opravdano je da budu uslišani i koliko još više ako moli žena koja je gospodaru najdraža dolazeći moli; i zato neka se dogodi što želiš; jer moja će se pravednost otkriti jasno i tako daleko da je svaki kojemu se otkrije osjeti, da se njegova djela obznane i da njegovi udovi prodrhte. Dalje ću osobi darovati toliko milosrđa koliko može primiti i koliko joj je potrebno. Njezino tijelo će biti uzvišeno, a njezina duša proslavljena do kraja da bi se otkrilo moje milosrđe.“

Na to Majka reče: „Ovo mjesto za redovnike se odvratilo od Boga i utemeljeno je na ledu. Njegov temelj je ispočetka bio najčišće zlato; no ispod toga je grozan nered. Ako međutim sunce počne grijati, led će se rastaliti i što je na njemu sagrađeno će se strmoglaviti u ponor. Zato, moj blaženi Sine, smiluj im se. Jer pad je strašan i strmoglavljenje nepodnošljivo. Tama je vječna, a muka dugotrajna.“

Categories: