Priluka

KNJIGA ŠESTA - 32. poglavlje

Kristove riječi zaručnici kako su roditelji, koji djecu podučavaju u svjetovnom ponašanju da bi postigli čast i svjetovnu slavu s oholosti, na jasan način označeni zmijama koje svlače svoje mlade i uče ih bosti bodljom i otrovom.


„Kad se zmija i njezina ženka pomiješaju, u sjemenu miješanja imaju otrov i od njihove prirode je začeta otrovna zmija. Kad je zmija začeta, ne može drukčije živjeti osim po mojoj snazi jer bez mene nije ništa, niti može primiti svoj, niti moj duh osim pomoću moje snage. Kad se zmija rodi, majka, budući da nema prsa da doji svoje mlado, legne na svoje mlado i tako ga moćno grije da se skoro uguši. Kad sad mlada zmija od gore osjeća jaku toplinu, a od poda veliku hladnoću, okreće, što se događa s nuždom, čeljust prema zemlji i počinje sisati i uzimati. Da bi ga onda naučila kako se mlado treba kretati, ubada ga u rep i počinje ga rastezati, tako ponavlja svoje ubode tako da povuče rep. Na sličan način ga podučava da glavu isteže uvis i da savija leđa. Zatim majka traži mjesto gdje vrućina sunca jače sjaji i kamo mlado vodi sa sobom tako što puže naprijed da ga poduči da slijedi. Kad sada slijedi i spava na sunčevoj vrućini, majka si misli ovako: 'Moje mlado ima otvor za obavljanje zla, sad je samo još nužno da nauči bosti. No budući da još ima nježnu bodlju, ona će se, ako je dovedem na nešto tvrdo, vrlo brzo slomiti prije nego što je naviknuta i dovoljno jaka za bodenje.' Zato pametna majka za sina traži nešto potpuno mekano, to donosi ovamo i odlaže pred mlado koje spava, onda mu jakom dahom puhne u uši i na grublji ga način probudi tako da, po micanju daha kao dovedeno izvan sebe, počinje ugrizati u onaj mekani predmet koji mu je ranije odložen. Na to se njegova bodlja navikava tako dugo dok s njezinom rastućom tvrdoćom i navikom bodenja ne nauči bosti kamenje i drvo i svaku snagu. Kad je konačno mlado dobro podučeno, majka ga napušta.


Tako je i onaj čovjek kojeg poznaješ; jer on je kao dijete zmije budući da je rođen od zmijskog oca i zmijske majke. Ovo dvoje su se sastali s najgorim otrovom oholog duha koji duši šteti mnogo prokletije nego tjelesni otrov tijelu. Budući da je ovaj zmijski otac bio imao vrlo veliku sklonost i neugasivu požudu za tjelesnim zagrljajem, izgarao je u požudi prema ženi i promatrajući njegovu pamet, lijep oblik i hrabro biće i ova je izgarala u ljubavi prema njemu. Tako su se u svoj požudi, tako što su prezreli moj plod, sastali i iz otrovanog su roda proizveli otrovnu zmiju. U njihovo sam sjeme, jer sam milosrdan i pravednost to zahtijeva, dao dušu stvorenu iz moga božanstva; no budući da majka nema prsa božanske ljubavi da bi na njima dojila svoje dijete, grije ga pod sobom, to jest hrani ga ljubavlju prema svijetu i visokom stvarima tako što svom snagom teži prema tome da ga vidi ubrojenog među plemstvom. Izazivajući njegovo kvaranje, govori mu: 'Kad bi imao onu vlast i onu kneževinu, mogao bi biti jednak ocu; takav brak ti priliči i dužan si težiti prema takvom braku.' Kad zmijsko dijete sad po ovim riječima podučeno od majke i zagrijano prema zemaljskom, počinje, ohlađeno u božanskoj ljubavi, uživati iz želje prema zemaljskom i kroz uživanje još ga žešće željeti.


Potom ga, da bi naučilo pomicati udove i uspraviti glavu, majka ubada u rep, naime, podučava ga i vodi da obećanjima druge privuče k sebi, druge riječima i naklonosti pridobije za sebe, ne štedi mogućnost da bude imenovan; da ne štedi život da bi slovio za junak, ne dopustiti si mir da bi mu ime bilo slavljeno. Majka svoje dijete uči i puzati tako što mu potajno i javno govori: 'Tako su živjeli tvoj otac i tvoji prethodnici. Tako priliči istupati velikoj gospodi; trebaš se sramiti htjeti postati svetiji od njih; sramota je kad bi htio biti ponizniji od onih koji su laskavim govorom postizali naklonost ljudi i vanjskim si sjajem svoga života zaradili veliko ime.' Ovim je opomenama zmijsko dijete namamljeno, slijedi majku od jednog grijeha do drugog sve dok, kao izlegnuto na vrućini sunca, ne dođe do tjelesne razvrata. Kad se sad pripremi mirovati i žar mesa mu postane sladak, majka ga poduči bosti i koristiti bodlju. No budući da majka promišlja njegovu slabost u bodlji, njegovo siromaštvo u mogućnosti i nedostatak snage, savjetuje mu da bodlju prvo isproba na vremenitom od manjeg značaja da se prvo popne na nižu čast što mu sve u početku izgleda mekano i za posjedovanje slatko. Slijedeći taj otrovani savjet, bode siromašne, koji nemaju moć za opiranje, pomoću oduzimanja njihovog; neke bode nepravdom, druge mržnjom i orobljava ih života. Nakon toga, kad je bodlja zlobe u tim donjim stvarima ojačala, počinje se, opet napuhnut od majke, penjati prema višem, zavidjeti većima, postaviti zasjede, započinjati svađu i to tako jako da se ne boji rastegnuti svoju bodlju protiv najjačeg, to jest do vrijeđanja svete Crkve ako se ne čuva i mudro štiti. Da bi se zloba te bodlje uklonila, postoji samo jedno jedino sredstvo, to jest da se zmijin jezik odsječe; no stvar mudrih je odlučiti što je jezik i kako ga se može odsjeći.“


Potom je Gospodin dodao: „Kao što je marama razrezana i ne osjeća ništa i jabuka oguljena, ali njezin vlasnik nije ozlijeđen, tako je i moja patnja u srcu ovog zmijskog sina jer on u svom srcu nikad ne razmišlja pažljivo o njoj. Postavlja svoje uvjerenje i govori: 'Da je Bog unaprijed znao da ću biti proklet, zašto da se dalje trudim? No ako moram biti spašen, lako će primiti moju pokoru.' Jao njemu ako se brzo ne popravi jer zbog mojeg znanja unaprijed nitko nije izgubljen. Znaj i da ona zmijska ženka, majka, neće postići što nerazborito želi; niti djeca, niti cijeli rod neće imati sreću; da, ona sama će umrijeti u gorčini i njezina uspomena će biti u zaboravu.“


Dodatak
Sin Božji reče: „Treba se jako čuvati da se od roda ženke i zmije ne traži pomoć i postojanost kraljevstva jer se već bliže Božjem sudu i njihovi dani neće biti produljeni.“


Dalje se Krist opet ukazao i reče: „Znaj za sigurno da ova žena neće postići što želi, ni njezini sinovi neće imati sreću; također neće proizvesti sjeme i njihova uspomena se neće nastaviti iz naraštaja u naraštaj.“

Categories: