Priluka


KNJIGA ŠESTA - 15. poglavlje

Krist kaže zaručnici da su prelati i učeni, koji se hvale znanjem i postaju bogati, ali žive loše, za usporediti s bludnicama i vinopijama koji same sebe i druge strmoglavljuju u grijeh dok bi trebali imati više vrlina nego drugi. Ipak će svakome koji se obrati s milosrđem izaći u susret kao što se otac požurio u susret sinu kojeg je dobio.


„Prelat za kojeg moliš već je odvratio oči od mene i ukrasima svoje časti se okrenuo svijetu; jer kad bi htio biti Moj, dnevno bi gledao na Mene, pažljivo čitao moju knjigu i ne bi tako brižno istraživati u zakonu koji se naziva zakon Crkve.“

Ona odgovori: „Moj Gospodine, nije li Tvoj zakon i zakon Crkve?“

A Gospodin odgovori: „Bio je Moj zakon tako dugo dok su ga moji čitali i dok je bio čitan radi Mene; no sad nije Moj jer se čita u kući kockara koji na kocku stavljaju tri točke da bi za svaku malenu pravednost koju nađu u crkvenom zakonu zaradili veliki iznos novaca i tako se više ne čita Meni na čast, već u svrhu kako zaraditi novac. U kući tih kockara su bludnice i vinopije. Takvi sad čitaju Moj zakon, takve se sad naziva učenima, ali zaista su budale. Jer što bludnica njeguje raditi? Drska je u riječima, lakoumna u običajima, lijepa u licu, čista u odjeći. Takvi su ljudi koji sad čitaju i uče moj zakon. Lakrdija je u njihovim riječima; njihova se usta nikad ne otvaraju na moje priznanje, nikad na moju hvalu. U svojim običajima su lakoumni tako da i sami svjetovni ljudi srame njihova ponašanja; također ne strmoglavljuju samo sebe u propast, već i druge svojim primjerom povlače tamo. Njihova jedina težnja je usmjerena na to da budu viđeni i hvaljeni od svijeta, ugledni i čašćeni idu u svojoj odjeći, zarade bogatstvo i čast; moje riječi i zapovijedi su im gorki i moj put im je odvratan. Zaista, njihovo ponašanje i njihov život pred mojim očima smrde kao bludnica i kao što bludnica pred drugim ženama izgleda niže i pokvarenije, tako su mi i oni pred drugima mrski jer govore i hvale se kao da znaju zakon samo na obmanu drugih i za svoje zadovoljstvo. U mojoj kući gdje se čita zakon su i vinopije i neumjerenici čija se slava sastoji u tome da preteknu ostale i da prirodu izazovu na obilato. Takvi su sad učitelji zakona; raduju se obilju, malo se srame svojih razuzdanosti, i odatle nisu žalosni zbog grijeha ostalih. Ipak, kad bi htjeli čitati moj zakon da bi morali biti pred drugima biti umjereniji, pred drugima ponizniji, pred drugima više obvezani na dobro ponašanje.

No ja sam kao moćan gospodar koji voli ovce mnogih gradova, koji, iako je moćan, ipak ne prima ovce nijednog drugog grada osim one koje je po pravednosti obvezan imati. Tako i ja, koji sam stvoritelj svih stvari i svemoćan, ipak ne primam druge osim onih koje sam zbog pravednosti obvezan imati i koji iz ljubavi prepoznaju da su moji. Ipak, tko odluta od mene i vrati mi se natrag i želi čuti Moj glas, može biti spašen. Ne trči li ovca koja je zastranila od vlastitog stada i pomiješala se s drugim kad čuje meketanje svoje majke žurno k njoj? Isto tako trči i majka kad čuje glas svojeg mladog svim naporima njemu u susret tako da ako ima slobodnu moć, nikakve poteškoće, nikakva muka je ne sprečava da trči. Tako i ja, stvoritelj svih stvari, rado primam onoga koji čuje moj glas i pun radosti mu žurim u susret, radujem se kao otac izgubljenom sinu kojeg je opet dobio i kao što se majka raduje povratku svoga janjeta.“


Objašnjenje
Ovaj, o kojem Sin Božji govori, bio je upravitelj u crkvi svetog Petra i kasnije je postao kardinal. O njemu Sin Božji govori: „Mnogi koji su Božji udio i djelitelji milostinje, skupljaju Božje darove za strance; jer kleriku koji je udio Božji ne pripada ništa što ima iznad uzdržavanja, odjeće i nužde, već to pripada siromasima. Zato je sretan onaj tko skuplja u ljetu od čega može živjeti u zimi. Gledaj sad kako pohlepno njegovi rođaci gutaju ono što je ovaj skupljao dok se ne brinu o njegovoj duši. Ipak je on, jer je sam imao dobru volju raspodijeliti svoja dobra, stigao je do onoga što je htio. On bi ipak bio mnogo sretniji da je svoje podijelio za života.“

Categories: